В началото на всеки летен сезон се публикуват резултатите от сравнителния тест за гуми на най-реномираното автомобилно издание на континента - Аутобилд.
Традиционно вниманието на шофьорите е насочено към призовите позиции, но дали това е най-правилния подход и не е ли по-важно да знаем кои марки да не купуваме?
В теста за 2021 на размер 205/55 R16 участват общо 53 марки гуми. В предварителния кръг те се тестват за спирачен път на мокро и сухо*, като само първите 20 участника с най-добър резултат продължават към финалния рунд.
Бегъл поглед на резултатите обаче разкрива неподозирани факти. Разликите в спирането на мокро на първите 30 участника не са съществени. От водачът Hankook Ventus Prime 3 (29.6 м.) до класирания на 29-то място Barum Bravuris 5HM (33.6 м.) има само 4 метра разлика. Очевидно по-голяма част от марките на пазара успяват да предложат на клиентите достатъчно качествена продукция с отличен запас на безопасност.
Дори сравнително евтини и произведени в Китай гуми като Radar RPX-800 (32.5 м) и Zeetex ZT1000 (33.9 м.) показват, че на мокро са равностойни и дори по-добри от популярни и значително по-скъпи европейски гуми като Fulda Ecocontrol HP2 (33.8 м.), Sava Intensa HP2 (33.7 м.), Cooper Zeon CS8 (34.5 м.), General Altimax One S (34.6 м.) и други.
Далеч по-осезателна става разликата в дъното на класирането където спирачния път на мокро е значително по-дълъг. Както може да се очаква там се подвизават предимно непознати китайски марки със съмнително качество, като последните в класирането Double Coin DC99 им трябват цели 22 метра повече спрямо най-добрите Hankook.
За неприятна изненада на едно от последните места в класирането откриваме и произведените в Европа Riken Road Performance (39.7 м). Тази марка заедно с идентичните технологични близнаци Kormoran, Taurus и Tigar се произвеждат от Michelin в Сърбия и са много популярни сред българските шофьори заради ниската си цена и асоциацията с фирмата майка. За съжаление очевидно тези ниско бюджетни марки на производител н.1 в света не успяват да покрият дори минималните изисквания за безопасност при спиране и биват определени от Аутобилд като опасни.